In opdracht van het ministerie van Financiën is onderzoek gedaan naar forfaits en andere grenswaarden in de bpm. Het onderzoek heeft betrekking op de wettelijke forfaitaire afschrijvingstabel, het onderscheid tussen een nieuw en gebruikt motorrijtuig en het percentage waardeverlies door schade.
Het onderzoeksbureau adviseert een aangepaste forfaitaire afschrijvingstabel, op basis waarvan 95% van de huidige markt is afgedekt. Het adviseert verder dat een motorrijtuig voor de bpm in ieder geval als gebruikt wordt beschouwd als deze meer dan 3.000 kilometer heeft gereden. Tot slot concludeert het onderzoeksbureau dat het waardeverlies door schade gemiddeld 31% van de begrote schadeherstelkosten bedraagt.
De staatssecretaris van Financiën neemt de aanbevelingen uit het onderzoek grotendeels over. Dat betekent dat de wettelijke forfaitaire afschrijvingstabel, die dateert uit 2012, per 1 januari 2023 wordt aangepast.
Eerste kolom | huidig | nieuw | ||
---|---|---|---|---|
Is sinds het tijdstip waarop de auto of motor voor het eerst in gebruik is genomen, een periode voorbij van | Dan is het percentage | Tel daar bij op voor iedere maand die helemaal of voor een deel voorbij is sinds de periode uit de 1e kolom | Dan is het percentage | Tel daar bij op voor iedere maand die helemaal of voor een deel voorbij is sinds de periode uit de 1e kolom |
0 dagen tot 1 maand | 0 | 8% | 0 | 12% |
1 maand tot 3 maanden | 8 | 3% | 12 | 4% |
3 maanden tot 5 maanden | 14 | 2,5% | 20 | 3,5% |
5 maanden tot 9 maanden | 19 | 2,25% | 27% | 1,5% |
9 maanden tot 1 jaar en 6 maanden | 28 | 1,44% | 33 | 1% |
1 jaar en 6 maanden tot 2 jaar en 6 maanden | 41 | 0,92% | 42 | 0,75% |
2 jaar en 6 maanden tot 3 jaar en 6 maanden | 52 | 0,83% | 51 | 0,5% |
3 jaar en 6 maanden tot 4 jaar en 6 maanden | 62 | 0,75% | 57 | 0,42% |
4 jaar en 6 maanden tot 5 jaar en 6 maanden | 71 | 0,42% | 62 | 0,42% |
5 jaar en 6 maanden tot 6 jaar en 6 maanden | 76 | 0,42% | 67 | 0,42% |
6 jaar en 6 maanden tot 7 jaar en 6 maanden | 81 | 0,33% | 72 | 0,25% |
7 jaar en 6 maanden tot 8 jaar en 6 maanden | 85 | 0,33% | 75 | 0,25% |
8 jaar en 6 maanden tot 9 jaar en 6 maanden | 89 | 0,25% | 78 | 0,25% |
vanaf 9 jaar en 6 maanden | 92 | 0,08% | 81 | 0,19% |
Volgens jurisprudentie van de Hoge Raad is een motorrijtuig nieuw als het na de vervaardiging niet of nauwelijks op de weg is gebruikt. De mate van gebruik is af te leiden uit het aantal gereden kilometers. Volgens de onderzoekers zijn er in de huidige markt nauwelijks verschillen zichtbaar in de verkoopprijzen van motorvoertuigen tot en met een kilometerstand van 3.000. De staatssecretaris neemt dat over en beschouwt motorvoertuigen tot en met 3.000 kilometer als nieuw voor de heffing van bpm. Anders dan de onderzoekers meent de staatssecretaris dat het bouwjaar niet relevant is voor de discussie of een motorvoertuig nieuw is.
Op dit moment geldt een forfaitair waardeverlies van 72% van de herstelkosten van schade. Uit het onderzoek volgt dat dit te hoog is. De staatssecretaris neemt het door de onderzoekers geconstateerde waardeverliespercentage van 31 over. Met dat percentage wordt bereikt dat voor de helft van de taxatierapporten voldoende waardeverlies wordt toegekend aan de begrote schadeherstelkosten. Voor de andere helft van de taxatierapporten kan het waardeverlies hoger zijn dan 31% van de begrote schadeherstelkosten.
De staatssecretaris is van plan om de genoemde bedragen en percentages in de toekomst regelmatig te herijken.